En|العربیه
۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن
مدیریت آموزش های الکترونیکی و آزاد
آموزش هاي آزاد
تعريف آموزشهاي آزاد:

آموزش هاي آزاد، آموزشي غير رسمي و بالاتر از سطح متوسطه است كه در قالب آموزش هاي تخصصي و كاربردي كوتاه مدت و ميان مدت اجرا مي شود.

رسالت آموزش‌هاي آزاد، برنامه ريزي درسي و اجراي دوره هايي است كه مورد نياز بخش هاي گوناگون جامعه نظير سازمان ها، نهادها و صنايع اعم از دولتي و خصوصي و همچنين آموزش هاي مورد نياز كليه شهروندان و آحاد جامعه است. به عبارت ديگر  عرصه آموزش هاي آزاد، تنها عرصه اي از كسب آموزش هاي عالي در كشور است كه نه تنها به دور از موانعي نظير كنكور دسترسي همگان را به كسب علوم و دانش دانشگاهي سهل و آسان مي نمايد بلكه بدون تقيد به سرفصل هاي مصوب دروس دانشگاهي، مي تواند سرفصلهايي متناسب با نياز مخاطبان را به عنوان آموزش دانشگاهي براي آنان تنظيم و ارائه نمايد.

مأموريت:

–         مأموريت اصلي: مديريت، برنامه ريزي و برگزاري دوره ها ، سمينارها و كارگاه هاي آموزش‎ هاي آزاد.

–          مأموريت فرعي: مديريت، برنامه ريزي و انجام خدمات آموزشي مورد درخواست بخش ‎هاي گوناگون جامعه.

اهداف:

–          كمك به ارتقاي سطح دانش و فرهنگ جامعه،

–          ايجاد زمينه مناسب براي افزايش دسترسي به آموزش هاي تخصصي،

–          تعميم و توسعه آموزش هاي كاربردي و تخصصي،

–          كاهش تقاضاي اجتماعي براي ورود به آموزش عالي رسمي،

–          ارايه آموزش هاي مداوم براي دانش آموختگان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي.

ويژگي ها:

–         وجود زيرساخت هاي مناسب قانوني در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور گسترش اين گونه آموزش ها،

–         عدم الزام به شركت در آزمون ورودي براي داوطلبان،

–         انعطاف پذيري سرفصل و عناوين آموزش ها،

–         امكان ارايه مباحث كاربردي و آزمايشگاهي متناسب با نيازهاي متغير و به روز جامعه،

–         امكان ارايه آموزش هاي تكميلي دانشگاهي در قالب دوره هاي با مدت زماني متفاوت مانند دوره هاي ميان مدت، دوره هاي كوتاه مدت، سمينارها و كارگاه هاي آموزشي،

–         امكان بهره گيري از نيروهاي خبره و مستعد خارج از بدنه علمي دانشگاه كه داراي صلاحيت تدريس در عرصه آموزش آزاد باشند،

–         امكان پياده سازي دوره هاي آموزشي مشابه نمونه هاي خارجي و يا بر اساس استانداردهاي بين المللي.

محورها :

–          آموزش هاي حرفه‌اي و تخصصي مورد نياز سازمان ها ، نهادها ،مؤسسات و ادارات دولتي و خصوصي.

–          بازآموزي و آموزش هاي تكميلي براي دانش آموختگان،

–          آموزش هاي تكميلي براي دانشجويان،

–          آموزش هاي ضمن خدمت مديران و كاركنان سازمان هاي دولتي و غيردولتي،

–          آموزش هاي تخصصي مورد نياز بازار كار و جامعه،

–          آموزش هاي عمومي شهروندي.

وظايف اداري

–         برقراري ارتباط با ساير بخشهاي دانشگاه و با مراكز دولتي و غير دولتي به منظور نيازسنجي آموزشي و تعيين نوع و برنامه درسي دوره هاي آموزشي؛

–         تدوين دوره هاي كوتاه مدت پيشنهادي اعضاي هيات علمي دانشگاه؛

–         هماهنگي با اعضا هيات علمي دانشگاه و ساير مدرسين براي اجراي دوره هاي آموزشي؛

–          انعقاد تفاهم نامه و قرارداد هاي همكاري در ارتباط با برگزاري دوره هاي آموزشي؛

–         انجام امور اطلاع رساني دوره هاي آموزشي؛

–         تهيه و تنظيم قرارداد هاي حق التدريس مدرسين در دوره هاي آموزشي برگزار شده؛

–          تهيه برنامه هاي دوره هاي آموزشي كوتاه مدت و ميان مدت؛

–          برنامه ريزي و اجراي فرايند برگزاري دوره هاي كوتاه مدت و ميان مدت ؛

–           ايجاد بسترهاي لازم براي برگزاري هرچه بهتر و بيشتر دوره هاي آموزشي؛

–          كنترل و نظارت كيفي بر كليه مراحل اجراي دوره ها؛

–           بررسي محتواي دوره ها بوسيله نظرات و گزارشها و فرمهاي مربوطه و ارائه برنامه جهت رفع مشكلات و اصلاح امور؛

–           نظارت بر حسن اجراي دوره ها؛

–         تهيه و اعطاي گواهي يا مدرك پايان دوره؛

–          تهيه گزارشهاي آموزشي و مالي مربوط؛

–         ارائه گزارش فعاليتهاي انجام شده و تهيه بانك اطلاعاتي مربوط.

 

 

 

شيوه ها:

–         سمينار (ارايه مختصر و گذراي يك يا چند موضوع تخصصي در يك زمينه مرتبط علمي به منظور آشنايي مخاطبين با مباحث مربوطه. ارايه سمينار عمدتاً بدون انجام كار عملي است.)،

–         كارگاه (ارايه فشرده و در عين حال عميق مبحثي تخصصي، با تاكيد بر انجام بحث و تبادل نظر در زمينه مطروحه به منظور يادگيري مخاطبين نسبت به موضوع ارايه شده. ارايه كارگاه عمدتاً همراه با انجام كار عملي است.)،

–         دوره (ارايه مبسوط يك يا چند درس در يك زمينه علمي مشخص. ارايه دوره مي تواند همراه يا بدون انجام كار عملي باشد.)؛ دوره خود به سه دسته زير تقسيم مي شود:

–          كوتاه مدت (كمتر از 50 ساعت)

–           ميان مدت (بين 50 تا 200 ساعت)

–           بلند مدت (بيش از 200 ساعت)

 

مدارك اعطايي به دانش آموختگان

–         گواهينامه پايان دوره آموزش آزاد،

–         گواهي شركت در سمينار يا كارگاه.

 
1396/07/24 تاریخ به روزرسانی:
412 تعداد بازدید:
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal